Kody na jajkach


Źródło: http://www.wolnetempo.pl/2011/02/kody-na-jajkach.html

Niedawno oglądałem w telewizji program kulinarny, w którym prezenterki pokazywały potrawy z jajek.  Przy okazji wspomniały o kodach na jajkach, które przyjmują na pierwszym miejscu wartości od 0 do 3. Postanowiłem to sprawdzić szczególnie, że twierdziły, iż te z 0 są najlepsze, a te z cyfrą 3 nie powinny być spożywane przez ludzi.

Szybko poleciałem do lodówki. Zawsze braliśmy jajka „ze średniej lub wyższej półki” więc pomyślałem, że nie powinno być źle. Najpierw otworzyłem opakowanie, których cena w hipermarkecie należała do średniego pułapu. Spodziewałem się tam kodu rozpoczynającego się od 1 lub 2. Ku mojemu zaskoczeniu ujrzałem 3.

Następnie sprawdziłem „droższe” opakowanie. Tu po poprzednim rozczarowaniu spodziewałem się 1, ale niestety na skorupce zobaczyłem 2. Postanowiliśmy, że przy najbliższym pobycie w Biłgoraju zaopatrzymy się w świeże wiejskie jaja.

Tak też zrobiliśmy. Jaja te miały zupełnie inny zapach i smak. Przy nich te z hipermarketu po prostu śmierdziały. Ich skorupka była delikatna i krucha. Po latach mieszkania w Warszawie zapomnieliśmy jak wygląda zdrowe wiejskie jajko od kury biegającej wolno i karmionej ziarnem 🙂 Myślę ze teraz regularnie będziemy przywozić wiejskie jajka z Biłgoraja.

Jajka od wiejskich kur. 100% kod 0 gdyby tam był 🙂

Przy okazji sprawdziliśmy co oznaczają poszczególne cyferki.

0 – chów ekologiczny (kura hodowana w tradycyjny sposób, z wolnym wybiegiem, na świeżym powietrzu, karmiona ziarnem);
1 – chów wolnowybiegowy (kura  hodowana w warunkach częściowo otwartych – z reguły zamyka się kury na noc, karmiona paszami);
2 – chów ściółkowy (kura hodowana w zamkniętych pomieszczeniach, halach, może swobodnie poruszać się);
3 – chów klatkowy (kura spędza całe życie zamknięta w klatce, bez możliwości obrócenia się).

Pogrzebałem trochę, żeby zobaczyć jak wygląda taki chów klatkowy i znalazłem poniższy filmik.

UWAGA! FILM JEST DRASTYCZNY. NIE OGLĄDAJCIE JEŻELI MACIE SŁABE NERWY.

Po obejrzeniu tego filmu. Na pewno nie kupimy już jajek z 3 na początku!!!

Jak jajka od takich kur, traktowanych w taki sposób mogą być zdrowe???

Ps. Zobacz także film o hodowli i uboju zwierząt:

Ziemianie – Earthlings

Komentarze 3 to “Kody na jajkach”

  1. Ditka Says:

    To prawda. Mimo, że niestety palę mam niesamowicie wyczulony zmysł węchu. Od pewnego czasu po ugotowaniu jajek czuję specyficzny zapach-smród chemii. Myślałam, że mi odbija ale jednak utwierdziłam się w przekonaniu, że nie

  2. Ditka Says:

    a u monitora jestem chyba be bo od 2 godzin mój komentarz czeka na moderację podczas gdy inne komentarze mają się dobrze. Oj dało mi to do myślenia


Możliwość komentowania jest wyłączona.

